V roce 1996 vznikl ekologicky zaměřený projekt „Mateřinková zahrada“, který každoročně vrcholil velkou oslavou svátku „Den Země“ – zde formou společenské události pro širokou veřejnost. Punc váženosti pak akci dodávala pravidelná účast představitelů Magistrátu města České Budějovice. Osvícenost a dlouhodobý přínos myšlenky zaměřit se na naši planetu konkrétněji a hlavně netradičně, prověřil čas. Dodnes je tento projekt aktuální a přináší dětem i rodičům mnoho dobrého. Ač je škola zasazena do srdce betonového sídliště, budí dojem dynamického přírodního celku, tedy ideálního podhoubí pro implementaci environmentálního smýšlení. Revitalizaci zahrady odstartovala obměna keřů a stromů (odstranění alergenů), následovala výměna kovových a betonových prvků za dřevěné. Tím vznikla přirozená a esteticky hodnotná hrací zákoutí pro děti. Jedním z elementárních stavebních kamenů projektu „Mateřinková zahrada“ je třídění odpadů. K probuzení dětského zájmu o téma rozkladu materiálů a ekologii vůbec pak vznikla tzv. venkovní třída. Zde, prostřednictvím interaktivních programů, hravou a především prožitkovou formou, do dané problematiky postupně malí ekologové pronikají. Samotný rozklad jednotlivých materiálů mohou pozorovat prostřednictvím „hřbitova odpadků“. Právě díky propojení teoretického základu, jež si průběžně ověřují v praxi, získávají děti trvalé znalosti, kterými ohromují především své rodiče. Dlouhodobou spoluprací s ekologickými organizacemi Rosa, Dřípatka, Zoo Ohrada či Cassioppeia si škola neustále rozšiřuje pomyslné obzory, ať už jde o aktuální ekologická témata nebo třeba seznamování dětí s florou i faunou v jejich okolí. Do vzdělávacího programu školy jsou citlivě zapracovány prvky a programy tak, aby reflektovaly aktivity školy, navazovaly na střídání ročních období, konkrétní lidové tradice a aktuální témata společnosti. Jednotlivé bloky jsou vystavěny citlivým způsobem tak, aby byla zachována rovnováha mezi praktickou, výtvarnou, hudební a pohybovou stránkou – nejlépe, aby docházelo k jejich přirozenému prolínání. Ve výchovně-vzdělávacím procesu je využívána interaktivní tabule a mikroskopy. V budoucnu bude opět v nabídce kroužek dramatické výchovy, flétnička nebo sboreček. V současné době je škola opravena, vybavena novým nábytkem, zahrada byla zvelebena novými prvky z akátového dřeva, smyslovým chodníčkem s bylinkovými vsadkami, vyvýšenými záhony pro pěstování školní zeleniny (pěstují děti), mlhovačem a pítkem. Vlivem okolností z posledních let se obě školy více zaměřily na pěstování zdravých návyků či prohlubování lásky k pohybu a aktivnímu životnímu stylu vůbec. V podzimních měsících tedy pravidelně navštěvují nedalekou solnou jeskyni, během roku předškolní třídy absolvují kurzy indoorového lyžování (školička INSKI), bruslení (projekt „Děti do bruslí“) nebo pohybových aktivit (projekt „Děti na startu“ – certifikování trenéři v profesionálně vybavené tělocvičně).